AKTUALNOŚCI

ZDROWE KASZE

Na kasze przeznacza się ziarna gryki (kasza gryczana), pszenicy (kasza manna i kuskus), jęczmienia (kasza jęczmienna), prosa (kasza jaglana), kukurydzy (kasza kukurydziana).

Kasze mają właściwości odżywcze i lecznicze. Dlatego częściej powinny gościć na naszych stołach. Są źródłem białka roślinnego, błonnika i skrobi. W zależności od rodzaju kaszy ziarna czyści się, poleruje, rozdrabia lub miażdży. Im mniej oczyszczone i rozdrobnione ziarno, tym kasza zawiera więcej cennych składników odżywczych.

Pamiętajmy jednak, że wszystkie kasze są wysokokaloryczne. 100 g produktu to 320-350 kalorii ( dlatego nie przesadzajmy z ilością). Białko w nich zawarte nie zawiera wszystkich niezbędnych aminokwasów dlatego warto łączyć kasze w potrawach  z mięsem lub mlekiem, aby białko zostało w pełni wykorzystane przez organizm.

Kasze to także bogactwo błonnika, który jest niezbędny do prawidłowej pracy układu pokarmowego, poprawia perystaltykę, zapobiega zaparciom, daje uczucie sytości, a także zmniejsza wchłanianie cholesterolu. Zawarta w kaszach skrobia powoli rozkłada się na glukozę niezbędną do funkcjonowania wszystkich komórek.

Kasze to również źródło witamin z grupy B (B1, B2, PP, B6), witaminy E, kwasu foliowego oraz  minerałów potasu, żelaza, wapnia, miedzi, cynku, manganu i krzemu.

Ugotowane na sypko, bez  tłuszczu są lekko strawne, a rozgotowane służą jako baza do przygotowania  kleików w okresie choroby i rekonwalescencji.

Osoby mające problemy z niedokrwistością powinny sięgać po kaszę gryczaną lub jaglaną ponieważ są źródłem żelaza i kwasu foliowego.

Zawarte w kaszach witaminy z grupy B wspomagają układ nerwowy, poprawiają nastrój. Pomogą zestresowanym i ze skłonnością do depresji.

Kasze  również korzystnie wpływają na  utrzymanie prawidłowego poziom ciśnienia tętniczego krwi ponieważ zawierają dużo potasu a mało sodu.

Najbardziej wartościową kaszą (jeżeli chodzi o właściwości odżywcze) jest kasza gryczana, a następnie jaglana i jęczmienna.

Kaszę można podawać jako danie główne, dodatek do zup i sałatek  lub na słodko.

Przewyższają ryż, makaron i ziemniaki pod względem wartości odżywczej, dlatego warto włączyć je do naszego jadłospisu.

Temat następnego artykułu: „Zielone warzywa”.                                                       PORADNIA PRAWIDŁOWEGO ODŻYWIANIA I ODCHUDZANIA.